Nu samenkomsten en evenementen ‘even’ niet kunnen, ontmoeten we elkaar veel meer online. Want de behoefte om te inspireren en kennis te delen blijft. Zo woonde ik op een avond in april het webinar ‘This Too Shall Pass ‘ van Julia Samuel bij vanuit the School of Life Amsterdam. ‘This Too Shall Pass’ is de titel van haar nieuwe boek dat, hoe toepasselijk, uitkwam in maart, in het begin van de coronacrisis.

 

‘Hoe gaan we het beste om met ingrijpende ervaringen? En hoe kunnen we anderen die het moeilijk hebben op een goede manier steunen?’

Julia wist mooie handvaten aan te reiken om nieuwe wegen te bewandelen in deze periode van enorme veranderingen.

Hieronder volgt een korte samenvatting.

 

Rouwen om een verlies wat niet eindigt

Voorheen hadden we de illusie dat we veelal controle hebben over ons leven, dat we het kunnen vormen naar onze eigen wensen en behoeftes. In deze coronacrisis ontdekken we dingen waar we geen controle over hebben. Bijvoorbeeld over onze gezondheid, ons werk, onze sociale contacten, financiële situatie en identiteit.

Dit kan zorgen voor levend verlies. Het is een bijzondere vorm van rouw. Rouwen om een verlies dat niet eindigt.

 

Hoe kun je hiermee omgaan?

Levend verlies kan een fysieke en een emotionele reactie teweegbrengen en is een actief proces. Op psychologisch en lichamelijk vlak.

Het eerste wat veel mensen doen is afleiding zoeken. Maar dat houdt je weg bij wat er werkelijk speelt. Wat ondersteunend kan zijn is bijvoorbeeld schrijven over je gevoelens en ervaringen in een dagboek. Of de stilte opzoeken, naar binnen keren om te voelen wat zich aandient.

Je kunt in een fase terechtkomen waarin je leegte ervaart, je niets doet en er niets uit je handen komt. Probeer te accepteren dat dit er is, voor dit moment, en heb vertrouwen dat het weer voorbij zal gaan.

Daarna volgt vaak een emotionele fase en vraag je je af: wie ben ik nu, met dit verlies van baan, partner, vrienden, etc. In deze fase ga je nieuwe wegen bewandelen waardoor je leert om te gaan met de nieuwe werkelijkheid. Het plaatje van hoe het was laat je hiermee achter.

 

Familie

Nu we vaker allemaal tegelijk thuis zijn kan het intens zijn om 24/7 met elkaar om te gaan. Alle kleine irritaties die er voorheen waren worden uitvergroot. Wat helpt is praten over de ontstane situatie:

  • Wat werkt en wat werkt niet? En wat kunnen we daar aan doen? Maak afspraken.
  • Schrijf op waar je dankbaar voor bent.
  • Doe ademhalingsoefeningen om je stressniveau naar beneden te brengen.
  • Zorg voor rituelen in je dag.
  • Zet een structuur neer voor werk, ontspanning, connectie met anderen, lichamelijke inspanning, etc.

 

Wat vertel je je kinderen?

Kinderen willen de waarheid weten, ze vangen overal informatie op. Vraag wat ze begrijpen van de situatie en kijk of dat de realiteit is. Wanneer dat niet zo is, vertel ze dan hoe het wel is. En vraag of ze zich zorgen maken. Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken.

 

Werk

Het hebben van werk, betaald of onbetaald, geeft veel mensen identiteit. Werk is belangrijk en zorgt in deze tijd voor onzekerheid. Ben ik over een paar maanden nog aan de slag?

Wanneer je ontslag volgt: voel dit verlies, ga er niet aan voorbij. En heb hoop dat je weer werk gaat vinden dat je voldoening geeft.

 

Identiteit

Misschien heb je in deze periode al dingen van jezelf ontdekt die nieuw voor je zijn. Bijvoorbeeld: ik wist niet dat ik zo flexibel was. Of ik vind het toch wel lastig om niet met mensen samen te kunnen zijn; meer dan ik had verwacht.

We moeten leren omgaan met deze nieuwe situatie.

 

Ziekte

Wanneer je ongeneeslijk of chronisch ziek wordt is er rouw om het verlies van de gezonde persoon die je was. Je wordt je meer bewust van je sterfelijkheid. Hierdoor kun je je leven anders gaan ervaren, meer waarderen misschien. Praat hierover met je familie of vrienden. Geef aan wat je belangrijk vindt in de laatste of nieuwe levensfase. Mediteren kan prettig zijn, maar ook bewegen, schrijven of een lijst maken van dingen waar je dankbaar voor bent.

 

Hoop

Wanneer je groot verlies ervaart dwingt dit je ertoe je leven opnieuw vorm te geven. Dit vergt moed! Vertrouw hierbij op jezelf. Heb hoop dat er een periode aanbreekt dat je andere wegen in het leven gaat bewandelen en dingen doet die je voorheen niet had bedacht. Het neemt de rouw niet weg, maar het brengt nieuwe perspectieven waardoor het leven weer leefbaar wordt. Liefdevolle connecties met anderen helpen hierbij. ‘When love dies it’s the loving connection of others that helps to survive.’

 

Julia sloot af met de volgende woorden:

‘Ik hoop dat we wereldwijd gaan ervaren dat we verbonden zijn met elkaar. Dat alles wat jij doet, ook iets met anderen doet. We zullen pas over een paar jaar kunnen zien wat deze periode betekende voor ons en in welke mate het ons heeft beïnvloed heeft. Het zal de wereld veranderen.’

 

Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met de veranderingen die nu plaatsvinden in je leven? Ik nodig je uit hieronder je reactie te geven.

Heb je behoefte om te praten over wat deze coronatijd met jou doet? Je bent welkom om contact met me op te nemen.

Wil je online deelnemen aan gesprekken over wat corona met je doet? Kijk dan eens bij het Luisterverbond. Lees er hier meer over.