fbpx

Wat een mooi antwoord gaf Jan Geurtz op de vraag “Wat is de kunst van het sterven?”. Zijn antwoord: “Ik ben nog nooit dood gegaan, dus ik weet het niet. Maar ik geloof wel dat wanneer je goed leeft je ook goed kan sterven.” Het gaf mij een gevoel van herkenning. Ja, dit is hoe ik probeer te leven en hoe ik er kan zijn voor mijn cliënten.

Deze visie spreekt mij erg aan. Leren leven met vergankelijkheid, en mediteren om meer contact te krijgen met het bewustzijn, wat tijdens het sterven niet doodgaat. Dit draagt bij aan nu goed leven en straks goed sterven.

 

Maar wat is nu goed leven?

Even terug: deze quote hoorde ik tijdens een lezing van Jan Geurtz. Jan Geurtz is een Nederlandse schrijver en leraar Tibetaans boeddhisme en hij vertelde over de kunst van het sterven. De locatie van zijn lezing was Buitenplaats Doornburgh. Hier vindt de bijzondere expositie Endless Life plaats. Tijdens deze expositie (nog te zien tot eind maart) is er een reeks lezingen waarin een aantal wetenschappers en experts spreekt over het eeuwige leven.

 

Welke aspecten helpen bij ‘goed kunnen leven’, zodat je later ook goed kunt sterven? Hier een aantal punten van aandacht die Jan benoemde.

1. Accepteer je vergankelijkheid

Goed leven is leren aanvaarden dat alles vergankelijk is. Bomen, dieren, planten, alles wat leeft, gaat ook weer. Wij, jij, dus ook. Wanneer iemand geboren wordt weten we, eens zal dit, nu nog klein mensje, ook weer doodgaan. Alleen de vragen hoe en wanneer kunnen we niet beantwoorden.

 

2. Ervaar je bewustzijn

Jan deelde zijn inzicht in hoe je kunt leren ervaren dat er iets in jou is dat alles ziet wat er in jouw leven komt en gaat. Dat als het ware een toeschouwer is van alles wat er in jouw lichaam gebeurt: het bewustzijn.

Dit bewustzijn ervaaart een lichaam. Je bent niet een lichaam, maar je hebt een lichaam. En je bent niet verdrietig, boos of teleurgesteld. Maar je hebt nare gevoelens.

 

3. Leer je ego kennen

We hebben onszelf een zelfbeeld aangeleerd door hoe wij onze omgeving ervaren en door ervaringen uit het verleden. Het wordt gevormd door ons denken, door overtuigingen en waarden en normen die we hebben. Onze ervaringen gebruiken we als bevestiging van dat zelfbeeld, dat we ook wel ego noemen. Maar dat zelfbeeld is niet wie we werkelijk zijn. Het is een mentaal idee.

Wanneer je leert kijken naar je gedachtes en gevoelens kan je je ego leren kennen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door meditatie.

 

4. Mediteer

Door meditatie kun je je geest trainen naar zichzelf te kijken. Ontdek wie degene is die ervaart. Vraag jezelf af wie die ‘ik’ is die jij denkt te zijn. Kijk waar gedachtes vandaan komen, maar hecht je daar niet aan. Zie dat je dat niet bent, maar ervaar dat je waarnemer bent, het bewustzijn wat ervaart.

 

5. Denk na over je sterven

Ben je bewust van het feit dat alles dood gaat. Je lichaam, je identiteit en je ego. Het enige wat blijft is het bewustzijn. Niet ons individuele, maar het collectieve bewustzijn, van waaruit wij allen zijn uit voortgekomen.

6. Leef lichter

Wanneer je tijdens het leven leert ervaren dat jij de toeschouwer, het bewustzijn bent, leef je lichter. En kun je met een afstand naar je emoties en gedachten kijken en jouw persoon en aftakeling sneller accepteren. Hierdoor aanvaard je ook het besef van sterfelijk zijn makkelijker.

Leren leven met je vergankelijkheid. Mediteren om meer contact te krijgen met je bewustzijn. Het draagt allemaal bij aan nu goed leven en straks goed sterven. Spreekt deze visie jou ook aan? Wil je hier verder over praten of meer weten? Neem dan contact met me op of geef je reactie hieronder.

Het delen en of liken van dit bericht vind ik heel fijn!

Wil je maandelijks informatie ontvangen over de laatste levensfase en mijn werk? Schrijf je dan in voor Mail van Marian. Via deze link kun je je inschrijven.